برنج

معرفی چند مدل غذای گیلانی با برنج رشت

غذای گیلانی با برنج رشت

وقتی اسم گیلان شنیده می شود فقط یاد جاذبه های گردشگری و طبیعت بکر آن نمیافتیم، بلکه تنوع غذایی گیلان شهره ی عام و خاص است طوریکه در یونسکو عنوان “شهر خلاق خوراک شناسی” به شهر رشت تعلق گرفته است. گیلانی ها با تنوع سبزی های محلی و همچنین ماهی های دریای خزر غذاهای بی نظیر و خوش آب و رنگی می پزند.


زمان مطالعه: 6 دقیقه


در این مقاله از سایت “برنج فرزاد” انواع غذاهای خوش طعم و معروف گیلانی را که با برنج رشت تهیه می شوند به شما معرفی خواهیم کرد چنانچه قصد خرید برنج اصل و با کیفیت شمال را دارید با بخش پشتیبانی ما در ارتباط باشید.

 

انواع غذاهای گیلانی با برنج رشت

کئی پلا با برنج رشت

اگر اهل خوردن غذاهای شیرین مزه هستید کئی پلا یا همان کدو پلو را به شما پیشنهاد می کنیم که یک غذای اصیل شمالی می باشد و با برنج مرغوب و خوش طعم گیلان تهیه می شود. برای پخت کئی پلا در ابتدا به مقدار لازم برنج را بشویید و خیس دهید سپس در ماهی تابه مقداری پیاز نگینی ریخته و با کره تفت دهید.

کدو تنبل های پوست گرفته شده را به قطعات ریز تقسیم کنید و به تابه ی حاوی پیاز داغ اضافه نمایید با کمی آب بگذارید کدو کاملا نرم و پخته شود.

برنج خیس داده شده را آبکش نمایید و با ترکیب پیاز و کدو مخلوط نمایید و درون قابلمه ی مناسب ریخته و اجازه دهید که حدود نیم ساعت دم بکشد برای طعم و رنگ آن می توانید از زعفران و یا دارچین استفاده نمایید سپس در ظرف سرو همراه با تخم مرغ نیمرو میل نمایید.

غورابیج با برنج رشت

یکی دیگر ازغذاهای اصیل گیلانی غورابیج است که بسیار شبیه به خورشت فسنجان می باشد با این تفاوت که در غورابیج از سبزی های محلی شمالی نظیر خالیواش، چوچاق، نعنا، گشنیز استفاده می شود اما اگر به این سبزی ها دسترسی نداشتید، می توانید از نعنا، تره، گشنیز، جعفری برای پخت غورابیج استفاده نمایید. این غذا طعم ترشی دارد که در کنار برنج کته بسیار لذیذ و خوشمزه است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کلمه بیج که در اسم اکثر غذاهای گیلانی به کار رفته است از گویش گیلکی گرفته شده که به معنای “سرخ کردن” می باشد.

 

در ادامه بخوانید: طرز تهیه چند نوع ته چین با برنج رشت

 

ترش تره با برنج رشت

یکی ازغذاهای گیلان که با برنج رشت سرو می شود ترش تره است با اینکه از ترکیب یکسری سبزیجات تهیه می شود اما بسیار لذیذ و خوشمزه می باشد و طرفداران مخصوص به خود را دارد. پیشنهاد می کنیم که هنگام تهیه ترش تره از گمج (ظروف سفالی شمال) استفاده نمایید چرا که غذا در این ظروف بی نهایت خوشمزه می شود.

برای تهیه ترش تره فقط کافیست مقداری سبزی اسفناج، تره، گشنیز، جعفری را در روغن به همراه ادویه جات تفت دهید سپس مقداری آب به آن اضافه کنید تا خوب بپزد و جا بیوفتد. حتما به آن آب لیمو یا آب نارنج اضافه کنید تا کمی ترش مزه شود در آخر یک الی دو تخم مرغ ب صورت درسته در آن بشکنید و در ظرف مناسبی سرو نمایید.

برای تهیه برنج رشت از نوع هاشمی وارد لینک زیر شوید کلیک کنید

 

سیروابیج با برنج رشت

طرز تهیه سیروابیج با برنج رشت

برنج فرزاد

یکی از غذاهای شمالی که باید با برنج خورده شود سیروابیج است و طرفداران خاص خود را دارد. کافیست مقداری برگ سیز تازه را ریزخورد کنید و درون روغن همراه با نمک و فلفل و زردچوبه سرخ نمایید البته طوریکه رنگ سبز آن حفظ شود و به سیاهی نزند، سپس چند تخم مرغ روی سیر سرخ شده بشکنید و درب تابه را گذاشته و زمان دهید تا خوب بپزد البته می توانید طبق سلیقه خود تخم مرغ و سیر را با هم مخلوط نمایید. این غذا در عین سادگی بسیار لذیذ و خوشمزه می باشد پس حتما آن را امتحان کنید.

جهت سفارش برنج رشت برای تهیه سیروابیج به بخش فروشگاهی سایت “برنج فرزاد” سر بزنید.

 

باقلاقاتوق و ماهی شور با برنج رشت

از جمله غذاهای معروف گیلانی باقلاقاتوق است که اگر آن را با ماهی شور و برنج هاشمی صرف نمایید دست از خوردن آن برنمی دارید و آن را  به همه پیشنهاد می دهید.

برای تهیه این غذا فقط کافیست درون قابلمه، باقالی شمالی و شوید و سیر را تفت داده، مقداری آب ریخته و یک تخم مرغ را به صورت درسته درون آن بشکانید و زمان دهید تا آرام آرام بپزد و خوب جا بیوفتد در آخر با برنج کته و ماهی شور سرو نمایید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

سخن پایانی

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید امیدواریم برای شما مفید بوده باشد فروشگاه برنج فرزاد آماده ی ارائه انواع برنج رشت (هاشمی، شیرودی، طارم، مختاری) بصورت حضوری و آنلاین به شما عزیزان می باشد. جهت ثبت سفارش خود به صورت آنلاین وارد بخش فروشگاهی ما شوید و برای خرید حضوری به آدرس: صومعه سرا، اباتر، رو به روی بانک صادرات سابق مراجعه فرمایید. سپاس از حضور گرمتان.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *