برنج

تاریخچه جهانی برنج

برنج گیلان

برنج یکی از غلات  پر مصرف و شناخته شده در جهان است از آنجایی که هر محصولی داستان مختص به خودش را دارد، برنج هم از این قضیه مستثنا نیست پس برای آشنایی با تاریخچه برنج با ما فروشگاه برنج فرزاد همرا باشید.

پیدایش برنج

نمیتوان بطور دقیق مشخص کرد که بشر برای اولین بار چه زمانی متوجه شد که گیاه برنج منبع غذایی است و کشت آن را اغاز کرد.

اما مورخان کاشت آن را ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد تخمین میزنند.  اولین نمونه کشف شده برنج در چین بوده که مربوط به  2800 سال قبل از میلاد بوده ، امپراتور چین “شن نونگ” به اهمیت برنج برای مردم خود پی برده بود و حتی برای احترام به غلات مراسم سالانه برنج برپا کرد تا در زمان کاشت برنج برگزار شود.

گرچه نمیتوان چین ،هند یا تایلند را منحصراً بعنوان خانه گیاه برنج شناخت ولی قطعا منشا آن آسیاست، که نهایتا دانه های برنج توسط مسافران اعم از کاوشگر، سرباز، تاجر و … به اروپا راه پیدا کرد.

با اینحال همه نقاط برای رشد برنج مناسب نبوده و رشد برنج موفقیت آمیز نبوده ، بریتانیای کبیر هم از همان نقاطی بوده که ابتدا نتوانستند در آن برنج کشت کنند، گیاه برنج به آب فراوانی برای رشد نیاز دارد در پروسه رشد در زمان هایی باید غرقابی باشد محیط و در زمان هایی هم خالی از آب و خشک باشد، همچنین محیط کاشت آن باید مسطح باشد و در محیط مواج قابل کشت نیست .

در غرب در بخش هایی از آمریکا و بخش هایی از اروپا مثل ایتالیا و اسپانیا که آب وهوای مخصوص رشد برنج را دارند کشت میشده بر اثر  سلطه اروپایی ها بر آمریکا،  برنج به آمریکا هم وارد شده و نخستین بار در کارولینا کشت یافته ، و اما ورود برنج به ایران به دوران هخامنشی برمیگردد و اما زمان کشت برنج در گیلان در دوره ساسانی رخ داده.

برنج گره خورده به فرهنگ خیلی از مردمان جهان است اغلب با رونق و رشد مرتبط است، در بسیاری از فرهنگ ها و جوامع برنج مستقیماً در باورهای مذهبی ادغام شده برای مثال در ژاپن برنج خدای خود به نام ایناری را دارد و در اندونزی الهه ای به نام دِوی سری می باشد .

در فرهنگ ایرانی نیز برنج بعنوان برکت و نعمتی با ارزش شناخته میشود واز ارزش خاصی در سفره های ایرانی برخوردار است .

پیشنهاد میکنیم اگر به دنبال خرید برنج خوب و با کیفیت ایرانی هستید سری به فروشگاه برنج فرزاد بزنید و از خرید برنج در رشت غافل نشوید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *